Розпочато кримінальне провадження передбаченого ч.2 ст.298 Кримінального кодексу України.
Відділ з охорони культурної спадщини міської ради спільно з Заповідником будуть відстоювати позицію щодо притягнення власника пам’ятки до відповідальності.
» Читати більше
НІАЗ ”Кам’янець”
вул. П’ятницька 9,
м. Кам'янець-Подільський,
Хмельницька обл.,
Україна, 32301
Міністерство культури та інформаційної політики України НІАЗ "Кам’янець", 2020р.
тел.: (03849) 7-47-71
факс.: 9-16-97
http://niazkamenec.org.ua
niazkamenec@gmail.com
Опубліковано: 17-02-2017
|
||
До 210-річниці від дня народження Наполеона Орди11 лютого 2017 року виповнилось 210 років від дня народження Наполеона Орди (1807-1883 рр.) - видатного художника, літератора, композитора, музиканта, творчість якого тісно пов’язана з Польщею, Україною, Білоруссю і Литвою.
Народився майбутній митець в родовому маєтку Воронцевичі Пінського повіту Мінської губернії (сьогодні – Івановський район Брестської області, Білорусь) в родині збіднілого шляхтича, маршалка Кобринського повіту, інженера-фортифікатора Михайла Орди і талановитої піаністки, доньки пінського старости Юзефи Бутримович. Батьки нарекли сина на честь французького імператора. Хлопчик втратив батька у ранньому дитинстві і його вихованням займалась мати. Початкову освіту він отримав у батьківському домі, пізніше продовжив навчання у Свислоцькій гімназії, після закінчення якої у 1823 році вступив на фізико-математичний факультет Віленського університету. Однак за участь у таємній студентській організації «Зоряне» був відрахований з 4-ого курсу, арештований і майже 15 місяців провів в ув’язненні. Після звільнення Наполеон Орда повернувся до Вороцевичів, але залишився під наглядом поліції. У 1830 році призваний на службу рядовим до російського гвардійського кінного полку Литовського корпусу, але прийняв активну участь у польському національно-військовому повстанні 1830-1831 років. У 23 роки командував загоном повстанців і був нагороджений найвищою військовою нагородою Польщі - золотим хрестом «Virtuti Militari» («Воїнська доблесть»). Після придушення повстання під чужим іменем виїхав за кордон. Перебуваючи в еміграції, Наполеон Орда жив в Австрії, Швейцарії, Італії, а з 1833 року - у Франції. Паризький період життя приніс йому знайомство і дружбу з видатними діячами європейської культури, серед яких були літератори Адам Міцкевич, Оноре де Бальзак, Стендаль та Іван Тургенєв, композитори Фредерік Шопен, Ференц Ліст, Джоакіно Россіні, Джузеппе Верді, Шарль Гуно і Гектор Берліоз, співачка Поліна Віардо. Саме тут він визначив для себе пріоритети у творчості - заняття музикою і живописом. У Шопена, Ліста брав уроки композиції й гри на фортепіано, написав десятки музичних творів - полонезів, вальсів, мазурок, пісень. Згодом Орда видасть книгу «Музична граматика», яка довгий час вважатиметься одним з найкращих підручників по теорії музики. Відвідував студію відомого французького майстра архітектурного пейзажу П’єра Жирара. У своїх подорожах Францією, Австрією, Шотландією, Бельгією, Голландією, Іспанією, Португалією, Північною Африкою малював пейзажі, віддаючи перевагу ведутам (міським видам). 1843 року Наполеон Орда одружився з француженкою Іреною Багле. З 1847 року він був директором театру італійської опери у Парижі - одного з найвідоміших у той час в Європі. Брав активну участь у діяльності польської Великої еміграції. Хоча й життя на чужині складалося вдало, Наполеон Орда повернувся на Батьківщину після оголошення 1856 року Олександром ІІ амністії для повстанців. Він орендував власний маєток у Воронцевичах, який після смерті матері у 1859 році був конфіскований через його участь у повстанні. Пізніше жив у своєї сестри Гортензії Скирмунт в маєтку Молодова Гродненської губернії. У 1862 році перебрався у маєток Верховня на Волині, де на запрошення генерала Адама Ржевуського працював домашнім вчителем музики його сина Станіслава. Але недовго тривало спокійне життя. У 1866 році за підозрою у повстанні 1863-1864 років він був арештований і ув'язнений у Кобринському тюремному замку. 1867 року талановитого художника військово-польовий суд засудив до заслання у віддалені губернії Росії, але завдяки старанням дружини і допомозі французького посла вирок згодом відмінили. Проте у царській Росії до останніх днів свого життя Наполеон Орда вважався неблагонадійним. З 1872 року художник багато подорожує, зарисовуючи пейзажі, архітектурні пам’ятки, визначні місця, види міст і містечок. «Після повернення мені до голови прийшла щаслива думка відвідати нашу провінцію, настільки дорогу нашому серцю, проте так мало знайому нашим співвітчизникам. Подорожуючи з олівцем в руці, намалював залишки нашої колишньої слави і цивілізації», - писав Орда в листі до видатного вченого Ігнатія Домейка. Результатами цих подорожей став виданий за власний кошт у варшавській літографічній майстерні Максиміліана Фаянса альбом історичних місць королівства Познанського і Західної Пруссії, видів губерній Гродненської, Віленської, Мінської, Ковенської, Волинської, Подільської, Київської, Вітебської, Могилівської, Галичини. Всього Наполеон Орда видає 8 випусків гравюр загальною кількістю 260 штук, перша серія яких нараховує 50 літографій, всі інші - по 30. Помер Наполеон Орда 26 квітня 1883 року у Варшаві, де він перебував у справі видання дев’ятої та десятої серії свого унікального альбому. За його останнім бажанням похований у Білорусі, у родовій усипальниці в Янові. У 2007 році відзначалося 200-річчя від дня народження Наполеона Орди. Ця подія була включена в календар пам’ятних дат ЮНЕСКО як визнання його вагомого внеску у світову культуру. Художні роботи Наполеона Орди мають не тільки мистецьку цінність, але є важливим іконографічним джерелом другої половини ХІХ ст. На них зі скорпульозною точністю, з прорисовкою архітектурних деталей зображені замки, храми, палацово-паркові комплекси в оточуючому середовищі, частина яких сьогодні є змінені, перебудовані або й взагалі втрачені. Часто художник не обмежувався малюнком з одного ракурсу, а подавав зображення з трьох точок огляду. Внизу літографії, крім назви і дати, подавав короткі історичні та краєзнавчі відомості: пояснювальний текст про саму місцевість, час будівництва пам’ятки, інформацію про фундаторів, власників, важливі події, які пов’язані із зображеним. Важко переоцінити значення цих літографій для реставрації пам’яток і реновації історичного середовища, отримання інформації про автентичний вигляд, стилістичні нашарування архітектурного об’єкта на певний історичний період і створення графічних реконструкцій. Його малюнки були використані при розроблені науково-проектної документації на реставрацію визначних пам’яток архітектури України - фортеці у Кам’янці-Подільському, замків у Луцьку, Дубно і Острозі, Андріївської церкви у Києві, костелу Іоанна Предтечі у Білій церкві та інших. Отже, літографії Н.Орди широко використовуються у науковому обігу, історико-архітектурній, пам’яткоохоронній і реставраційній роботі. Мистецька спадщина художника в Україні зберігається в Науковій бібліотеці Львівського національного університету ім. Івана Франка, Державній науковій бібліотеці ім. В.С. Стефаника, Волинському краєзнавчому музеї, Хмельницькому обласному краєзнавчому музеї, художньому відділі Кам’янець-Подільського історичного музею-заповідника та НІАЗ «Кам’янець». У наших фондах представлена колекція із 123 літографій із зображеннями пам’яток Поділля, Волині та Галичини. Крім українських архітектурних пейзажів, до неї входять літографії із зображенням видів Гродненської, Мінської, Ковенської та Віленської губерній. Для популяризації нашої колекції Н. Орди в 2014 року вийшло друком видання «Колекція літографій Наполеона Орди з фондів Національного історико-архітектурного заповідника «Кам’янець». Випуск 1. Подільська губернія», яке включає 20 репродукцій літографій з видами фортець, храмів, палацово-паркових комплексів на теренах Поділля, коротку біографію художника і вступне слово Березіної І.В., кандидата архітектури, доцента кафедри мистецьких дисциплін Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, українською та англійською мовами. На сьогодні підготовлено до друку 2-й випуск цього видання з 28 репродукцій робіт художника по Волинській губернії. Також спільно Березіною І.В., яка здійснювала наукове дослідження мистецької спадщини художника, підготовлена пересувна виставка «Архітектурна спадщина України у творчості Наполеона Орди: іконографія та принципи використання», яка експонувалась у виставкових залах НІАЗ «Кам’янець», НЗ «Замки Тернопілля», Волинському краєзнавчому музеї, ДІАЗ у м. Бережани, Хмельницькому обласному управлінні архітектури та містобудування тощо. З кожним роком художня спадщина Наполеона Орди привертає все більшу увагу не тільки науковців, пам’яткоохоронців і краєзнавців, але й усіх небайдужих до історії рідного краю, адже його малюнки - безцінне свідчення минулих віків.
Учений секретар: Л.Рудюк Н.Орда « Кам’янець на р. Смотрич. Губ. Подільська. Місто, збудоване на скелі, оточеній з трьох сторін р. Смотрич, Коріатом, сином Ольгерда. Давня фортеця зміцнена Шомбергом за часів Зигмунта III. Кам’янець знаходився в руках султана Магомета IV з 1672 р. до 1699 р. За панування короля Августа II відібраний від турків» Н.Орда «Кам’янець-Подільський. Губ. Подільська. Сад генерала Яна де Вітте, коменданта 1781 р. Був подарований його сином своїй дружині, котра пізніше вийшла заміж за графа Щенсного Потоцького…» |